Yeni Uygulamaya Dikkat: Kredi Tahsis Ücreti

Bankalar, dosya masrafı ve sigortanın dışında ticari kredi kullanan müşterilerinden “kredi tahsis ve değerlendirme” adı altında yeni bir masraf kesmeye başladı. 6 ayda bir kesilen kredi tahsis ücreti bankadan bankaya farklılık gösteriyor ve 250 TL-2.500 TL arasında değişiyor. Ticari krediler ardından konut ve ihtiyaç gibi bireysel kredilerde de tüketiciler sürpriz masraflarla karşılaşabilir.

Örneğin 50 bin TL tutarında alınan bir ticari kredi için, 6 ayda bir 250 TL kesen banka da var 500 TL kesen de. Bu tutar 2 bin 500 TL’ye kadar çıkıyor. Şirketi için 120 bin TL kredi kullanan bir işadamı “kredi tahsis ve değerlendirme” adıyla kendisinden 3 ayda bir 250 TL alındığından şikayetçi. Yani 18 ay vadeyle alınan bu kredi için işadamı vade sonunda toplam 1.500 TL + BSMV ödeyecek.

Bu kesintiler müşteriler için tam bir sürpriz oluyor. Çünkü kredi alındığı esnada hiçbir bilgi verilmiyor. Kredi için en başta dosya masrafı da ödeyen müşteri bu ücretten kesinti yapıldığı anda haberdar oluyor. Peki bankalar ticari kredilerden neden bu kesintiyi yapmaya başladı? Düşen faiz ortamı ve azalan gelirler bankaları yeni arayışlara itti. Faiz dışı gelirlere yönelen bankalar da kredi verirken izledikleri iş akış sürecinin her aşamasını ücretlendirme çabasına girdi.

Bankaların aynı tutardaki bir kredi için farklı miktarlarda kredi tahsis ücreti alması da tartışma yaratan bir diğer konu. Bireysel kredilerde her müşteri için tek bir faiz oranı veren bankalar, ticari kredilerde farklı bir yöntem uyguluyor. Çünkü şirketlerin kredibiliteleri biribirlerinden farklı. Fakat kredi tahsis ücretleri arasında tam bir uçurum var. Bir banka 250 TL diğeri 2.500 TL alabiliyor.

Rekabet tüketiciyi üzdü

Son yaşanan uygulama bankacılıkta rekabetin her zaman tüketici lehine sonuçlanmadığını gösteriyor. “O banka alıyor, ben de alayım” anlayışı, faizlerin daha da düştüğü bir ortamda konut ve ihtiyaç kredisi kullananlar da önümüzdeki günlerde yeni yüklerle tanışabilir.

Neyse kredi tahsis ücreti konusuna geri dönersek, geçen hafta “Bankalarla ilgili tüketici mağduriyetlerine el atacağız” diyen Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) çiçeği burnunda başkanı Mukim Öztekin’in bu konuyu da bir düzene sokacağını düşünüyorum.

Vatan Gazetesi

Beğendiyseniz paylaşın!Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookEmail this to someone

Yorumlar

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

One Comment